Alebrands (12./13.gs.)
- literatūrā arī: Alabrands, Alobrands
- latīņu valodā: Alebrandus, Alabrandus
-
katoļu garīdznieks un viens
no pirmajiem misionāriem Livonijā. Bija aktīvs kristīgās misijas un Rīgas
bīskapa Alberta politikas īstenotājs Livonijā
_______________________________________________________________________________
Pirmās
ziņas par Alebranda darbību Livonijā attiecas uz 1202.gadu, kad viņš kopā
ar Engelbertu no Neiminsteres, Teoderihu no Turaidas un citiem misionāriem
veicis kristīgās misijas darbu līvu
(lībiešu) novados.
Pēc
līvu 1206.gada nemieru apspiešanas Alebrands tika nosūtīts pildīt priestera
pienākumus uz Turaidas novadu. Šeit viņš nodalīja draudžu robežas un, pēc
Indriķa hronikas sniegtajām ziņām, uzbūvējis Kubeseles baznīcu (tag. Rīgas
raj. Krimuldas pagastā). Līdzās Turaidas novada priestera pienākumiem
1206./1207.gada ziemā Alebrands tika iecelts par Turaidas novada fogtu (soģi).
Uz neilgu laiku Alebranda rokās tika koncentrēta ne tikai garīgā, bet arī
laicīgā tiesas vara Turaidas novadā. 1207.gadā Turaidā jau tika
iecelts cits fogts Gotfrīds.
Par
Alebranda līdzdalību nevien garīgās misijas darbā, bet arī Rīgas bīskapijas
laicīgajā administrācijā liecināja viņa nosūtīšana pie Ugaunijas (Ugandi
novads) igauņiem 1208.gada sākumā. Sūtniecības mērķis bija panākt
savulaik no Daugavas uz Pleskavu ceļojušiem tirgotājiem atņemto īpašumu
atgriešanu. Sūtniecība gan atgriezās bez rezultātiem, bet atpakaļceļā
Alebrands sludināja katoļticību pie Imeras novada letgaļiem (latgaļiem).
Šīs misijas rezultātā Alebrands kristīja daļu Imeras letgaļu un atgriezās
Rīgā paziņot bīskapam Albertam sūtniecības un arī misijas rezultātus. Drīz
pēc tam Alebrands kopā ar jauniecelto Imeras priesteri Heinrihu (Indriķi) uz
īsu laiku atgriezās Imerā turpināt novada kristīšanu.
1209./1210.gada
ziemā Alebrands atkal pildīja sūtņa pienākumus, dodoties pie Ugaunijas igauņiem
uz Otepē. Šoreiz sūtniecības mērķis bija noslēgt mieru ar Ugaunijas igauņiem,
kā arī atkārtoti atprasīt tirgotājiem atņemtos īpašumus. Šajā sūtniecībā
Alebrands pārstāvēja Rīgas bīskapa Alberta un Turaidas novada Gaujas labā
krasta līvu intereses. Tāpēc miers tika noslēgts starp Ugaunijas igauņiem
un Rīgas bīskapijai pakļautajiem Gaujas labā krasta līviem. Zobenbrāļu
ordenis, tā padotie Gaujas kreisā krasta līvi un sabiedrotie letgaļi miera
slēgšanā nepiedalījās un turpināja karadarbību (tiesa, Alebranda noslēgtais
Rīgas bīskapijas līvu miers ar igauņiem bija īslaicīgs).
Kad
1212.gada vasarā izraisījās Cēsu zobenbrāļu un Autines letgaļu konflikts
(t.s. Autines sacelšanās), tam pievienojās arī ar Zobenbrāļu ordeņa un
krustnešu atnestās varas politiku neapmierinātie līvi. Lai motivētu savu rīcību
Turaidas novada līvi nosūtīja pie Rīgas bīskapa Alberta ziņnešus, kas
izklāstīja līvu neapmierinātību ar Zobenbrāļu ordeņa Siguldas mestra
Rudolfa no Kaseles darbību. Bīskaps Alberts norīkoja sūtņus ar Alebrandu
priekšgalā nokārtot konfliktu miermīlīgā ceļā. Tomēr Turaidas līvu
konflikts ar Siguldas zobenbrāļiem bija nonācis tiktāl, ka līvi atteicās
samierināties ar ordeni un Alebranda darbība konflikta noregulēšanā palika
bez rezultātiem. Pēc Sateseles pils ieņemšanas šajā pat gadā nemieri bija
likvidēti un ar Alebranda līdzdalību tika noslēgts miers ar Turaidas līviem.
1214.gadā
Alebrands jau tiek minēts kā priesteris Idumejā. 1213./1214.gada ziemā, kad
Livonijā atgriezās un par Rīgas bīskapijas fogtu Idumejas u.c. novados atkal
kļuva krievu kņazs Vladimirs Mstislavičs, Alebrands kā Idumejas priesteris
viņam ierādīja daļu ienākumu. Taču jau drīzumā (šajā pat 1214.gadā)
Alebrands nonāca konfliktā ar fogtu Vladimiru. Alebrands protestēja pret
Vladimira darbību: netaisnīgu tiesāšanu, pārmērīgām nodevām no vietējiem
iedzīvotājiem. Par konflikta iemesliem un norisi ziņas ir visai skopas. Iespējams,
Alebrandam bija taisnība, jo Vladimirs, būdams kņazu Rjurikoviču dzimtas
piederīgais un bijis Pleskavas kņazs, vēlējās gūt pēc iespējas lielākus
ienākumus un, iespējams, dažkārt privātās interesēs bija rīkojies
netaisnīgi. Drīz pēc konflikta Vladimirs līdz ar visu savu saimi pameta
Livoniju un atgriezās Krievzemē. 1218.gadā, kad Novgorodas krievu karaspēks
iebruka Livonijā, krievi iebruka arī Idumejā. Šī uzbrukuma sakarā tiek
pieminēta arī priestera Alebranda sēta, t.i. dzīvesvieta pie Braslas upes (tag.
Cēsu raj. Straupē). Acīmredzot, šeit būdams Idumejas priesteris dzīvoja
Alebrands.
Pēdējās
ziņas par Alebrandu attiecināmas uz 1220.gadu, kad bīskaps Alberts nosūtīja
Alebrandu kopā ar priesteri Ludvigu misijas darbā uz igauņu Sakalas novadu. Pēc
tam, kad viņi bija kristījuši zināmu skaitu igauņu Sakalā u.c.novados, tie
atgriezās atpakaļ.
Alebranda
oficiālie amati un to pildīšanas laiks ir grūti izsekojami. Ir zināms, ka
Alebrands pildījis priestera pienākumus Turaidā un Idumejā, bijis Turiadas
fogts un vairrākkārt pildījis sūtņa pienākumus.un misijas darbu dažādos
novados. Priestera amata pienākumu pildīšanas ilgums Turaidā un Idumejā zināms
tikai aptuveni. Alebrands bija arī liecinieks kādā letgaļu zemju sadales aktā
1211.gadā, kur viņš ir minēts dokumentā kā Alebrandus
de sancte Marie conventu (Alebrands no Svētās Marijas konventa). Domājams,
Alebrands šajā laikā bija arī Rīgas bīskapijas domkapitula loceklis. Spriežot
pēc tā, ka Alebrands ir viens no biežāk pieminētajiem katoļu garīdzniekiem
Indriķa hronikā, varētu secināt ne tikai to, ka hronists bijis labi informēts
par viņa darbību, bet arī Alebranda ievērojamo nozīmi Baltijas tautu
kristianizācijas sākumposmā. Alebranda aktīvā un plašā mēroga darbība
gan kristianizācijā, gan Livonijas Katoļu Baznīcas administrācijā ir ļoti
nozīmīga.
Avoti:
Indriķa
hronika. Tulk.:
Feldhūns, Ā.; Priekšv. Un koment. Mugurēvičs, Ē. Rīga: Zinātne, 1993.
Alebrands kā misionārs VI:2, XI:7, XXIV:1
Alebrands kā
priesteris Turaidā X:14, X:15
Alebrands kā
fogts Turaidā X:15
Alebrands kā
sūtnis pie igauņiem XI:7, XIII:5
Alebrands kā
priesteris Idumejā XVII:6, XVIII:2, XXII:4
Alebrands
miera sarunās ar līviem XVI:3, XVI:4
Latvijas vēstures avoti.
2.sēj.: Senās Latvijas vēstures avoti. Red. Švābe, A. Rīga: Latvijas Vēstures institūta apgāds,
1937. 1.burtn.
47.-48.lpp.
Alebrands kā
liecinieks zemju sadales aktā Nr.63., Nr.64.
Rīga © 2001. Andris Zeļenkovs, Latvijas Kara muzeja speciālists
Ievietots: 19.04.2001., materiāls sagatavots ar Latviešu fonda atbalstu