Mednis, I. Politiskās
partijas Latvijas ceļš izveidošanās un darbība 20.gs 90. gados. Daugavpils
Universitātes Humanitārās fakultātes XII Zinātnisko lasījumu materiāli. Vēsture.
VI sējums, I daļa. Daugavpils: Daugavpils Universitātes izdevniecība Saule, 2003. 132
lpp.>120.125.lpp.
__________________________________________________________________
[120.lpp.]
Politiskās partijas Latvijas ceļš izveidošanās un darbība 20.gs 90. gados
Politiskā partija Latvijas ceļš (turpmāk - LC) sākotnēji izveidojās kā priekšvēlēšanu savienība Latvijas ceļš Latvijas Republikas parlamenta - V Saeimas vēlēšanām, kad 1993.gadā aktivizējās partiju darbība. Partijas sāka veidoties Latvijā vēl 80.gadu beigās - 90.gadu sākumā [1]. Tā laika vēlēšanu likums vēl ļāva piedalīties vēlēšanās arī vēlēšanu apvienībām un savienībām, kas gan oficiāli nebija reģistrētas kā politiskās partijas, taču pēc visiem principiem atbilda to kritērijiem.
Partijas Latvijas ceļš ģenēze notika pēc shēmas, kuru atklāja vēl socioloģijas klasiķis Makss Vēbers: interešu grupa ® politiskais klubs ® politiskā partija.
No sākuma izveidojās iniciatoru grupa. Galvenokārt tie bija LR Augstākās Padomes deputāti, kuri AP vēlēšanās startēja no LTF un tur izveidoja frakciju Satversme. Kopā ar daudziem tā laika ekonomiskās un kultūras elites pārstāvjiem viņi izveidoja klubu Eiropa 21. Raksturojot šo klubu, sociologs profesors P.Laķis grāmatā Vara un sabiedrība atzīmē, ka Latvijas ceļš jau tapšanas stadijā tiecās veidot visai ciešas saiknes ar noteiktiem topošas ekonomiskās elites grupējumiem, lai intensificētu tos kontaktus, kuri tika radīti starp atsevišķiem likumdevēja un izpildvaras pārstāvjiem un topošā bagāto cilvēku slāņa grupējumiem sākot jau ar 1992.gadu vai pat nedaudz agrāk Tādam nolūkam tika nodibināta īpaša elitāra organizācija - Klubs 21[2].
1993.g. 13.februārī slepenā konsultatīvā apspriedē viesnīcā Jūrmala tika panākta vienošanās par priekšvēlēšanu bloka - savienības Latvijas ceļš izveidošanu [3]. Savienība no sākuma apvienoja tikai vairāk nekā 100 biedrus, no kuriem trešā daļa bija AP frakcijas Satversme deputāti, daudzi bija trimdas latvieši, kuri galvenokārt pārstāvēja Pasaules brīvo latviešu apvienību (PBLA). Savienības vēlēšanu sarakstā bija diezgan daudz valstī pazīstamu politiķu uzvārdu (līderi Anatolijs Gorbunovs, Valdis Birkavs, Andrejs Panteļejevs, Indulis Bērziņš, Gunars Meierovics u.c.)
Latvijas ceļa ideoloģija tika formulēta priekšvēlēšanu dokumentos, starp kuriem bija vadošo Latvijas un ārzemju latviešu ekonomistu izstrādātā valsts saimnieciskās attīstības programma Latvija 2000. Savienības programmā tās autori pauda viedokli, ka, no vienas puses, Latviju ir iespējams izveidot par modernu Eiropas valsti ar brīvā tirgus ekonomiku, ar parlamentāru demokrātiju un liberālismu visās dzīves jomās. No otras puses, Latvija var kļūt par valsti, kur latviešu identitāte nav apdraudēta, kur saglabāsies un attīstīsies viņu nacionālā savdabība. Saeimas vēlēšanu kampaņas laikā priekšvēlēšanu savienība LC saliedējās un nostiprinājās, iegūstot vēl jaunus atbalstītājus un piekritējus. Jāatzīmē, ka LC vēlētāju atbalstu ieguva ar savu pozitīvo programmu, nevis ar citu politisko spēku noliegumu. LC panākumi V Saeimas vēlēšanās saistīti, protams, arī ar to, ka vēlēšanu sarakstā bija daudz plaši pazīstamu un populāru cilvēku uzvārdu.
[121.lpp.]
V Saeimas vēlēšanās 1993.g. 5.-6. jūnijā savienība Latvijas ceļš pārliecinoši uzvarēja - un ieguva 36 vietas no 100 deputātu vietām Saeimā. Tas ļāva izveidot lielāko un ietekmīgāko frakciju Saeimā. Anatolijs Gorbunovs tika ievēlēts V Saeimas priekšsēdētāja amatā.
Vēlēšanu programmas īstenošanai un darbam Eiropas politisko partiju līmenī bija nepieciešama plašāka organizācija ar atbalsta punktiem visos Latvijas novados un pilsētās. Vēlēšanu panākumi ļāva LC konkretizēt savu darbību. Tāpēc 1993.gada 25.septembrī Latvijas universitātes Lielajā aulā dibināšanas pilnsapulcē tika izveidota politiska partija - savienība "Latvijas ceļš". Pieņemot programmu un statūtus, LC 1993.g. oktobrī reģistrējās kā politiskā partija.
Par pirmo partijas priekšsēdētāju kļuva Valdis Birkavs. No 1997.gada novembra līdz 2000.gada decembrim LC vadīja Andrejs Panteļējevs. Kopš 2000.gada decembra partijas priekšsēdētājs ir Andris Bērziņš.
Ļoti svarīgs radītājs partijas stipruma noteikšanai ir partijas koalīcijas potenciāls. To var noteikt, izanalizējot, kādas iespējamās valdošas koalīcijas veidojušās Saeimās un kā tur bija pārstāvēta partija Latvijas ceļš.
V Saeimā LC kopā ar Latvijas Zemnieku savienības (turpmāk - LZS) 12 deputātiem izveidoja mazākumvaldību. Partijas priekšsēdētājs Valdis Birkavs kļuva par LR Ministru prezidentu. Vairākumu ministriju (Ārlietu, Finansu, Ekonomikas, Iekšlietu, Izglītības, Zinātnes un kultūras, Aizsardzības, Satiksmes, Tieslietu, Valsts reformu u.c.) vadīja LC ministri.
1995.gada jūlijā LZS izstājās no valdības un pēc tam LC kopā ar Tautsaimnieku politisko apvienību izveidoja jaunu valdību, kuru Saeima apstiprināja 15.septembrī un tā Māra Gaiļa vadībā strādāja līdz pat V Saeimas darbības beigām.
Šo abu LC valdību darbības laikā tika pabeigts grūtais pārejas periods uz tirgus ekonomiku, sakārtota likumdošana, no Latvijas izvesta Krievijas armija, pieņemts Pilsonības likums u. t.t.
VI Saeimas vēlēšanās 1995.gada 30.septembrī un 1.oktobrī LC ieguva 17 deputātu vietas. To nevarētu vērtēt kā partijas lielu neveiksmi: praktiski visās posttotalitārajās valstīs partijas, kuras sāka īstenot pārejas perioda liberālās reformas (t.s. šoka terapiju) ir zaudējušas savas pozīcijas. Ja V Saeimā noteikts pārsvars bija labēji orientētām partijām, kas aktīvi iestājās par strauju pāreju uz tirgus saimniecību un plašu privatizāciju, mazu uzmanību pievēršot sociālo jautājumu risināšanai, tad pateicoties šādai politikai un dažiem citiem faktoriem, VI Saeimā ieplūda vairāki populistiski noskaņoti spēki. Mūsuprāt, rādītājs elektorāta neuzticībai valdošo partiju politikai ir arī daudz zemāka vēlētāju līdzdalība vēlēšanās - 1993.g. Saeimas vēlēšanās piedalījās 89,9% vēlētāju, 1995.g. jau tikai 72% [4]. Pēc neveiksmīgiem mēģinājumiem izveidot kreisi centrisko valdību populistiski spēki faktiski sašķēlās, atslogodami labēji centrisko valdību darbu. LC kopā ar koalīcijas partneriem veidoja visas valdības VI Saeimas laikā. No 1995.gada decembra līdz 1997.gada janvārim un no 1997.gada februāra līdz 1997.gada jūlijam LC koalīcijā piedalījās divu (Ministru prezidents - Andris Šķēle) valdību veidošanā.
[122.lpp.]
No 1997.gada augusta līdz 1998.gada oktobrim LC koalīcijā ar piecām politiskajām partijām piedalijās vēl vienas valdības veidošanā, kuras priekšgalā bija Guntars Krasts (TB/LNNK).
LC veiksmīgas bija 1997.gada pašvaldību vēlēšanas. Andris Bērziņš kļuva par Rīgas mēru, LC biedri kļuva par pašvaldību vadītājiem vairākās Latvijas pilsētās un rajonos.
VII Saeimas vēlēšanās 1998.gada 3.oktobrī LC ieguva 21 deputātu vietu (18,05% vēlētāju atbalstu). VII Saeimā (vēlēšanās piedalījās atkal 72% elektorāta) populistu īpatsvars ir samazinājies un parlamentārajā arēnā sevi nopietni pieteikušas kreisās partijas.1998.gada novembrī LC kopā ar koalīcijas partneriem - Jaunā Partija (turpmāk - JP), Tēvzemei un Brīvībai/Latvijas Nacionālā Neatkarības kustība (turpmāk - TB/LNNK) un Latvijas Sociāldemokrātu strādnieku apvienība (turpmāk - LSDA) - izveidoja koalīcijas valdību (Ministru prezidents - Vilis Krištopāns).
Viļa Krištopāna valdība darbojās līdz 1999.gada jūlijam. No 1999.gada jūlija līdz demisijai 2000.gada aprīlī valdību vadīja Andris Šķēle. Šajā koalīcijas valdībā (LC; Tautas Partija (turpmāk - TP); TB/LNNK) partiju pārstāvēja pieci ministri.
2000.gada maijā LC kopā ar koalīcijas partneriem TP, TB/LNNK un JP atbalstu izveidoja koalīcijas valdību Andra Bērziņa vadībā. Šajā valdībā LC pārstāv 3 ministri - Indulis Bērziņš (Ārlietu ministrs), Kārina Pētersone (Kultūras ministre), Anatolijs Gorbunovs (Satiksmes ministrs).
Kā redzams, LC ir bijis visvairāk Ministru prezidentu no visām partijām. Tai arī ir absolūti lielākais ministru skaits. Tradicionāli partijai Latvijas ceļš pieder Ārlietu ministrija.
Jāsecina, ka LC vislabāk no visām partijām ir mācējusi izmantot savu koalīcijas potenciālu, ko lielā mērā ietekmējis tas, ka tai bija visvairāk pārstāvju V Saeimā, bet VI un VII Saeimā ideoloģisku iemeslu dēļ bez tās faktiski nebija iespējams izveidot nevienu koalīcijas valdību. Latvijas ceļš ir vienīgā partija, kas darbojusies visās līdzšinējās valdībās, tātad, līdzīgi Latviešu Zemnieku savienībai pirmajā Latvijas Republikā, to var arī uzskatīt par šī perioda valdošo partiju [5].
Latvijas politiskajā dzīvē raksturīgi ir tas, ka nav izteiktas vienas vai divas līderpartijas. Atstatums vēlēšanu rezultātos starp 4 - 5 politiskajām partijām ir tik blīvs, ka neviena no tām nevar pretendēt uz dominējošās partijas lomu.
Turklāt jāņem vērā būtiska nianse, ka katrās vēlēšanās šī kombinācija bijusi pavisam cita. Ja V Saeimas vēlēšanās divas lielākās partijas bija LC un LNNK, tad VI Saeimā - Demokrātiskā Partija Saimnieks un LC, VII Saeimā - Tautas partija un LC. Vienīgā partija, kas regulāri parādās valdošā divniekā ir LC, taču tās pārsvars pār nākamajiem sekotājiem ir neliels (piemēram, VI Saeimas vēlēšanās tā apsteidza Tautas kustību Latvijai tikai par nepilnu procentu).
2001.gada pašvaldību vēlēšanās LC startēja ar partijas un koalīcijas sarakstu 36 Latvijas pilsētās, kopā iegūdama 98 deputātu vietas 10 pilsētās. Pirms pašvaldību [123.lpp.] vēlēšanām LC slēdza sadarbības līgumus ar vairākām reģionālajām partijām (piemēram, ar A.Lemberga partiju Latvijai un Ventspilij, A.Vidavska Daugavpils pilsētas partiju; agrāk analoģisks līgums noslēgts ar Daugavpilī dislocēto Mēs savam novadam). LC centās izmantot reģionālās partijas savas ietekmes paplašināšanai reģionos, lai gūtu papildu balsis vēlēšanās.
Savā praktiskajā politikā LC aktīvi izmanto arī ārpusparlamentāros varas institūtus, piemēram, koalīcijas padomes, sadarbības padomes, valdošo partiju proporcionālo pārstāvniecību lielo valsts uzņēmumu padomēs. Kā uzskata daudzi autori (piemēram, Jānis Ritenis, Tālis Tisenkopfs u.c.) faktiskā izpildvara Latvijā nonāca frakciju sadarbības padomes rokās, tā kļuva par oligarhiju, ar kuru ir saskaņojams ne tikai valdības darbs, bet kas var noteikt arī to, kā jābalso Saeimā valdošo partiju deputātiem[6]. Valdošajām partijām šie mehānismi palīdz nosargāt savu ietekmi un arī uzmanīt citai citu, taču kopumā tie neveicina politikas atklātību. Slēgtās politikas mehānisms drīzāk darbojās kā sabiedrībai un saziņas līdzekļiem grūti kontrolējamas attiecības partijas finansētāju un politisko līderu starpā. Šādas attiecības nodrošina partiju finansētāju interešu virzīšanu politiskajos lēmumos un nereti arī iesaistīto politiķu apslēpto interešu apmierināšanu. Tieši slēgtā lemšana ir tā vide, kurā var zelt korupcija [7].
Partijas organizatoriskā struktūra. Ja dibināšanas dienā Latvijas ceļā bija 154 biedri, 1999.g. politiskā partija LC pēc pašas sniegtajiem datiem apvienoja 890 biedru, tad uz 2001.gadu LC biedru skaits ir sasniedzis 1380 [8]. Pēc biedru skaita visas Latvijas partijas vairāk līdzinās kadru partijām, kas orientējās nevis uz biedru skaita, bet atbalstītāju skaita palielināšanu. Tikai LC pretendentam, iestājoties partijā, prasīja trīs partiju biedru galvojumus un sešu mēnešu pārbaudes laiku (pēdējos Statūtu grozījumos pārbaudes laiks samazinājās līdz diviem mēnešiem, paredzēti arī atbalstītāji - personas, kas oficiāli apliecinājuši savu atbalstu LC politikai, taču nevēlās kļūt par partijas biedriem). Kadru partijām ir raksturīga arī partijas finansēšana galvenokārt uz sponsoru naudas rēķina. Partiju ienākumu veidošanā biedru naudas daļas LC ir viszemākā no visām nozīmīgākām partijām - tikai 3% (salīdzinājumam - LSDSP ienākumos biedru naudas daļa 1996.g. sastādīja 58%) [9].
Ja 1994.gadā LC bija tikai viena nodaļa Rīgā un pāris nelielu grupu Vidzemē un Latgalē, tad 2001.gada nogalē LC darbojas jau 17 grupas un 15 nodaļas, aptverot gandrīz visus Latvijas reģionus. Lielākās nodaļas darbojas Rīgā (148 biedri), Daugavpilī (105 biedri), Kandavā (113 biedri).
Pēc partijas valdes sastāva LC ir visviendabīgākā vadība starp citām lielākajām un ietekmīgākām partijām Latvijā. LC valdes sastāvos dominē rīdzenieki (tas vērojams arī citās partijās, izņemot LSDSP). Izņemot LSDSP, visu lielāko partiju, tai skaitā LC valdēs, vairāk kā puse locekļu ir Saeimas deputāti un ministri. Tātad tiem ir arī noteicošā loma partijās.
Bieži LC tiek saukta par ierēdņu partiju. Jau no partijas darbības pirmajām dienām LC centās vervēt partijas biedrus tieši birokrātu vidū [10]. Pati LC Internetā ievietotajā [124.lpp.] pārskatā par partijas darbību atzīmē, ka vēlmi kļūt par partijas LC biedriem visbiežāk izteikuši pašvaldību darbinieki, deputāti, skolnieki, studenti, izglītības darbinieki, uzņēmumu, iestāžu vadītāji, uzņēmēji u.t.t. LC biedriem ir augsts izglītības līmenis - 82 % ir augstākā izglītība, 16 % - vidējā vai vidējā speciālā izglītība [11].
Statistiskie dati par LC biedru vecumu liecina, ka partija ir gados jauna - līdz 29 gadiem ir 20 % biedru, no 30 - 50 gadiem 72 %, vecāki par 50 gadiem ir 8 % partijas biedru [12]. LC darbā maz ir iesaistīti cittautieši, jaunpilsoņi, nepilsoņi [13].
Jau pēc V Saeimas vēlēšanām tika izveidota Saeimas LC frakcija. Sākotnēji par frakcijas priekšsēdētāju ievēlēja Andreju Panteļējevu, pēc viņa ievēlēšanas par partijas priekšsēdētāju no 1997.gada novembra par frakcijas priekšsēdētāju kļuva Kristiāna Lībane.
Partijas ideoloģiskais raksturojums. LC sevi uzskata par liberālās ideoloģijas pārstāvjiem (dažos programmatiskajos dokumentos - liberāli konservatīvās - piemēram, tas pasvītrots 2001.g. februārī 11.kongresā pieņemtajā programmā [14]). Ja V Saeimas vēlēšanās LC var vērtēt kā labējāko no visiem politiskajiem spēkiem, tad vēlākajā periodā tā jau ir tuvāk centram, uzsverot savā 1995.g. maijā pieņemtajā jaunajā programmā arī rūpes par sociālo jautājumu risināšanu. LC ir tipiska pragmatiska manevru partija, kas, neskatoties uz savu deklarēto labējo ideoloģiju, pieļauj arī dažādas atkāpes no savas programmas un valdībās spējusi sadarboties gan ar labējām partijām (TB/LNNK, Tautas partiju) gan ar centriskiem spēkiem (LZS, Demokrātisko partiju Saimnieks, TPA), gan arī ar kreisajām partijām (LSDSP) [15].
Analizējot VII Saeimas darbību, varētu atzīmēt, ka tajā sāk iezīmēties zināmās polarizācijas tendences. Labējās partijas - pirmkārt LC un TB/LNNK, ir pārvarējušas domstarpības nacionālajos jautājumos, kas tām traucēja izveidot kopīgu valdību V Saeimas laikā. Savukārt Tautas partijas pozīcija sociālekonomiskajos jautājumos ir ļoti tuva LC un TB/LNNK programmatiskajām nostādnēm, tāpēc pēc VII Saeimas vēlēšanām tieši šīs partijas viegli varēja sastādīt koalīcijas valdību.
Tendences ļauj izteikt hipotēzi, ka arī nākotnē trīs ideoloģiski tuvās labējās partijas - LC, TB/LNNK un Tautas partija - varētu veidot kopīgu politisko bloku.
Summary
Formation and activity of political party The Latvian way in 90th years of 20th century
Political party The Latvian way was formed
by an autumn of 1993. Has arisen according to the classical circuit that was
opened by known sociologist Maks Veber: group of interest ® political club ®
political party. In the beginning there was an initiative group - in her
structure basically deputies of the centre and the right wing of fraction
Satversme in the Supreme body of the Latvian republic, elected in the
Supreme body under lists of a popular front of Latvia. Then the club
"Europe 21" which has united representatives of political and arising
economic elite of Latvia was created elite. Then selective association The
Latvian way in which except for representatives of political elite, the
figures representing the Latvian emigrant circles participated basically of
"association of free Latvians of the world" also. After a convincing
victory of association at elections of the fifth diet the political party was
registered. Taking into account that the party participated in all governments
generated after elections of the fifth diet. Also headed the majority of them.
It is possible to speak about her, as about party in power of Latvia. This party
has the highest coalition potential from all modern parties of Latvia. Taking
into account her ideological orientation, it is possible to predict in further
her even greater commonwealth with other parties of the right spectrum.
_____________________________________________
Atsauces:
[1] Sīkāk par partiju veidošanos 80.gadu beigās - 90.gadu sākumā sk.: Blūzma V. Politisko partiju veidošanās Latvijā pirmsākumi // Latvijas valsts atjaunošana: 1986.-1993.- R., 1998.- 258.-277.lpp.
[2] Laķis P. Vara un sabiedrība. Varas maiņa Latvijā astoņdesmito un deviņdesmito gadu mijā.- R., 1997.- 124.-125.lpp.
[3] Blūzma V. Politisko partiju veidošanās Latvijā pirmsākumi.- 374.lpp.
[4] Latvija. Pārskats par tautas attīstību 2000/2001. Sabiedriskās politikas process Latvijā.- R., 2001.- 84.lpp.
[5] Antonevičs M. Partiju sistēma Latvijā (attīstība un nākotnes perspektīvas): Maģistra darbs.- Rīga: LU, 2001.- 50.lp.
[6] Ritenis J. Vai Latvijā veidojas demokrātiska tiesību valsts // Latvija divos laikposmos: 1918-1928 un 1991-2001.- R., 2001.- 352.lpp.
[7] Latvija. Pārskats par tautas attīstību 2000./2001. Sabiedriskās politikas process Latvijā.- 26.-27.lpp.
[8] http://www.politika.lv // LC
[9] Mednis I., Antonevičs M. Politiskās partijas Latvijā // Latvija divos laikposmos: 1918-1928 un 1991-2001.- 296.lpp.
[10] Ritenis J. Vai Latvijā veidojas demokrātiska tiesību valsts.- 340.lpp.
[11] http://www.politika.lv // LC
[12] Turpat.
[13] Etnopolitika Latvijā.- R., 2001.- 58.lpp.
[14] http:/www.saeima.lv // LC prog.
[15] Mednis I., Antonevičs M. Politiskās partijas Latvijā.- 288.lpp.
Ievietots: 04.03.2003.