Dedumietis,
D. Saules kaujas 1236.gada 22.septembrī norises rekonstrukcijas
mēģinājums. (Pirmpublicējums).
___________________________________________________________________
Saules kaujas 1236.gada 22.septembrī
norises rekonstrukcijas mēģinājums.
Saules kaujas problemātikas
pētniecībai historiogrāfijā ir veltīti daudzi darbi. Lielākoties šajos
darbos pētāmie jautājumi tiek reducēti uz kaujas vietas lokalizāciju, par
ko arī vēsturiskajā literatūrā atrodamas visatšķirīgākās hipotēzes.
Tomēr nav labi Saules kaujas izpēti reducēt līdz kaujas vietas meklēšanai.
Visplašākais kaujas apraksts, atrodamais Atskaņu hronikā, satur vērtīgus
datus par daudz ko citu, piemēram, taktiku un cīņas paņēmieniem.
Līdz ar to šī raksta mērķis
ir apskatot būtiskākos faktorus, kas varēja būt par iemeslu krustnešu
karaspēka sagrāvei un par kuriem historiogrāfijā izteikti atšķirīgi
viedokļi, mēģināt atklāt kaujas norisi, tajā izmantoto taktiku un cīņas
paņēmienus. Analizējot kaujas norisi iegūtā informācija papildinātu jau
zināmo par kaujām Livonijā XIII gs., it sevišķi ja ņem vērā, ka šī
bija pirmā lielākā lietuviešu uzvara pār krustnešiem. Savukārt salīdzinājumi
ar citām viduslaiku kaujām palīdz izprast Saules kaujā lietotos cīņas paņēmienus.
Apskatot Saules kaujas
norisi vispirms svarīgi ir noteikt karotāju skaitu, kas ņēma dalību kaujā.
Diemžēl avoti nesniedz mums precīzas ziņas par skaitļiem, tāpēc lielākoties
visi šie dati balstās uz vairāk vai mazāk ticamiem pieņēmumiem.
Historiogrāfijā
sastopamas daudz atšķirīgas versijas par karotāju skaitu krustnešu pusē.
Tomēr pēc vispamatotākajiem aprēķiniem, kas lielākoties balstās uz pētījumiem
par citām kaujām Livonijā XIII gs., domājams, ka krustnešu pusē dalību
sirojumā ņēmuši apmēram 3000 vīru. Precīzi to noteikt nav iespējams, jo
avotos skaitliski precīzas ziņas ir tikai par 200 karavīriem no Pleskavas[1].
Ziņas par Zobenbrāļu
ordeņa brāļu skaitu krustnešu karaspēka sastāvā ir pretrunīgākas. Tā
Atskaņu hronika sniedz informāciju par vismaz 48 zobenbrāļiem[2],
kas ņēmuši dalību kaujā, tomēr ir ziņas, ka kaujā krituši 50[3]
vai pat 60 brāļi[4]. Diemžēl nav zināms vai
Atskaņu hronikā minētie ordeņbrāļi visi bija brāļi bruņinieki. Iespējams
starp tiem bija arī priesteri, kas
tika pielīdzināti brāļiem. Katrs ordeņbrālis bruņinieks nozīmē ne vienu
kareivi, bet veselu nodaļu, jo katram bruņiniekam gāja līdzi kara kalpi un
ordeņa algotņi- gan jātnieki gan kājnieki. Ordeņbrāļi bruņinieki
uztverami kā komandējošais sastāvs, kaut gan viduslaikos pašā kaujā bruņinieki
sastādīja atsevišķas vienības, bet viņu ļaudis, cīnījās savās vienībās.
Bez tam jāņem vērā, ka lielu daļu ordeņa kavalērijas sastādīja t.s.
pusbrāļi, kas sastāvēja ordenī un bruņojuma ziņā daudz neatšķīrās no
ordeņbrāļiem.
Tātad ordeņa karavīru
skaitu traucē noteikt arī tā sarežģītā struktūra. Tomēr, pamatojoties
uz avotu ziņām par citām kaujām, šo Zobenbrāļu ordeņa brāļu pakļauto
vienību skaitu var rēķināt uz 500- 550 vīriem[5].
Ikgadējais krustnešu
skaits Livonijā svārstījās starp 300 un 1000 vīriem[6].
Tā kā zināms, ka 1236. gadā krustnešu skaits bija liels, pat neparasti
liels, tad to skaitu var droši rēķināt uz 1000 karavīriem. Diemžēl nav
nosakāmas atšķirības apbruņojuma ziņā starp šiem atbraukušajiem karavīriem.
Nav zināms cik starp tiem bija bruņinieku- jātnieku, un cik kājnieku.
Visvājāk argumentētais
pamats ir skaitliskajam pieņēmumam par vietējo iedzīvotāju sastādīto vienību
skaitu. Igauņu, latgaļu un lībiešu skaitu 1236. gada karagājienā var rēķināt
uz 1500 vīriem[7]. Viņi veidoja tā saucamās
turkpoles- no vietējiem iedzīvotājiem komplektētas vienības, kas iekļāvās
sarežģītajā ordeņa struktūrā, bet kaujā gāja kā atsevišķa vienība.
Vēl mazāk iespēju mums
spriest par pretējā pusē karojošo skaitu. Lietuviešu skaitu pieņemts rēķināt
uz 4000-5000 vīriem. Šajā skaitlī gan neietilpst zemgaļu karavīri, tā ka
apvienotais zemgaļu un lietuviešu karaspēks varēja būt arī lielāks.
Par
pašu kaujas norisi visplašāko informāciju sniedz Atskaņu jeb Rīmju
hronika, tomēr jāņem vērā, ka hronika tapusi vairāk kā 50 gadus pēc
notikuma un tāpēc detaļu aprakstos pastāv iespēja par līdzīgu notikumu
uzslāņošanos.
No Atskaņu hronikas mēs
uzzinām, ka 1236. gada 21.septembrī, Zobenbrāļu ordeņa mestra Folkvina (Volkewin,Volkwin
[1209-1236]) vadītais, ap 3000 vīru lielais, karaspēks nonāca pie kādas
upes, kur tos gaidīja lietuviešu karaspēks[8].
Visticamākais, ka pie šīs upes krustnešu karaspēks nonāca, dodoties pa mājupceļu,
ar mērķi pārcelties pār kādu braslu un doties tālāk. Ļoti ticams, ka
Folkvins zināja par šo priekšā esošo ienaidnieku un nemaz nepūlējās
izvairīties no kaujas. Par to liecina kaujas vieta, kas atrādās staignā vietā
un nevarēja būt kaujai Folkvina izvēlēta. Ja karavadonis būtu gribējis
izvairīties no kaujas, viņš būtu nogriezies no ceļa, lai izvairītos no
ienaidnieka. Katrā ziņā vismaz meklējis izdevīgāku kaujas vietu, ja nebūtu
bijis iespējams izbēgt no sadursmes. Tomēr Folvins acīmredzot bija pārliecināts,
ka kauju uzvarēs arī staignā vietā, nemaz nerunājot par viņa vēlēšanos
no kaujas izbēgt. Folkvina pārliecībai bija arī pamats. Viņam bija liels un
stiprs karaspēks, bet pat ar mazāku viņš bija pratis uzvarēt iepriekšējā
iebrukuma laikā Lietuvā.
Tātad mājupceļā nonākot
pie upes braslas Folkvins saprata, ka ceļu pār upi aizšķērso ienaidnieka
karaspēks un ka kauja būs jāpieņem nelabvēlīgā situācijā.
Historiogrāfijā pastāv
doma, ka lietuvieši bija izvietojušies upes pretējā krastā un ka kauja
notika pēc Folkvina vadītā karaspēka pārcelšanās pār šo upi. Tas ir
noraidāms, jo avotos nav ziņu par upes šķērsošanu. Maz ticams, ka Folkvins
kā pieredzējis karavadonis šādā situācijā celtos pāri upei, drīzāk gan
rīkotos kā kaujā pie Emeles upes 1218.gadā, kad guva spožu uzvaru līdzīgā
situācijā[9].
Acīmredzami lietuviešu
karaspēks gaidīja krustnešus, izvietojies tā, lai neļautu tiem pārcelties,
neļautu tiem nemaz nokļūt līdz upes braslam.
Tātad nostājoties pret
ceļu aizšķērsojušo lietuviešu karaspēku krustnešu karaspēks izvietojās
nometnē. Avoti neliecina, ka šajā dienā starp abiem karaspēkiem notiktu kādas
sadursmes- neuzbrūk ne krustneši ne lietuvieši. Krustneši acīmredzot
neuzbruka, jo bija tieši no ceļa un karaspēks bija noguris. Grūti
izskaidrojams fakts, kāpēc neuzbruka lietuviešu karaspēks.
Visticamākais, ka
lietuvieši gaidīja pienākam papildspēkus, iespējams zemgaļus. Atskaņu
hronikā tieši norādīts, ka pagāni pilnībā sapulcējās tikai pēc krustnešu
novietošanās[10].
Uzbrukums notika tikai
otrā rītā, un spriežot pēc Atskaņu hronikas apraksta tas bija pēkšņs un
pārsteidzošs priekš krustnešiem[11].
Līdz ar to bija zaudēta iniciatīva, zaudēts bruņinieku smagās kavalērijas
trieciena spēks, kas, manuprāt, arī lielā mērā izšķīra kaujas likteni.
Acīmredzot, šis pēkšņais
uzbrukums izsauca daļēju paniku krustnešu rindās. Daļa no tiem metās bēgt.
Kā stāsta Atskaņu hronika, tad ar bēgošajiem izrēķinājās zemgaļu karavīri[12].
To vēsturiskajā literatūrā ir mēģināts izskaidrot tā, ka zemgaļu vienīgais
kaujas nopelns ir bēgošo nogalināšana. Manuprāt gan zemgaļu nopelnam bija
jābūt lielākam un kaujā jāņem tieša dalība, lai vērstu hronista uzmanību
uz sevi. Tāpēc, manuprāt, zemgaļu karavīru izvietojums sakrita ar vietu pa
kurieni mēģināja bēgt krustneši, un viduslaiku kaujās, bieži vien, tieši
bēgošo vajāšanā ir vislielākais zaudētāju kritušo skaits.
Kas attiecas uz cīņas
paņēmieniem, tad historiogrāfijā pastāv vairāki atšķirīgi viedokļi par
to, kas ir Atskaņu hronikā minētie koki
(boumen)[13],
ko lietuvieši izmantoja cīņā, un kas pēc dažu vēsturnieku domām spēlēja
lielu lomu cīņas iznākumā.
Pastāv viedoklis, ka te
domāti t.s. aizcirtumi- uz ceļa sagāzti koki, kas traucēja pārvietošanos[14].
Manuprāt tas ir apšaubāms uzskats, jo šādu taktiku nevarēja izmantot
kaujas vidū, it sevišķi pret bruņiniekiem, kas bija saslēgušies ap karogu.
Šo bruņinieku spēku izvietojumu vajadzēja izklīdināt, bet to ar
aizcirtumiem izdarīt nevar. Daudz ticamāks liekas viedoklis, ka lietuvieši
kaujā pret bruņiniekiem veiksmīgi lietojuši kaujas vāles, kas arī ir Atskaņu
hronikā minētie koki.
Avoti sniedz ziņas, ka
arī citās XIII.gs. kaujās vietējās baltu tautas izmantojušas kaujas vāles.
Pēc Livonijas Indriķa hronikas ziņām kaujas vāles (pedum) 1208.gadā lietojuši lietuviešu jātnieki uzbrūkot zemgaļu
un vāciešu apvienotajam karaspēkam[15].
Tieši šo kauju vislabāk varētu salīdzināt ar Saules kauju, jo arī šeit
kaujas vāļu lietotāji ir lietuvieši. Viņi tās izmantojuši kā metamo
ieroci līdzās šķēpiem. Minēto terminu pedum burtiski tulko kā
metamnūjas[16].
Lietuvieši šajā kaujā, iespējams tāpat kā Saules kaujā, ar saviem ātrajiem
zirgiem krustnešus ielenca no visām pusēm un apmētājot ar šķēpiem un vālēm
centās izjaukt to ierindu.
Kā tālcīņas ieroci
pedum 1215.gadā izmantojuši arī sāmsalieši- jūras kaujā uzbrūkot vāciešiem[17].
Stāstot par Garozas kauju 1287.gadā arī Atskaņu hronikā vāle (klupfeln)
minēta zemgaļiem metamā rīka nozīmē[18].
Iespējams, ka pēdējos
3 hronikās minētos gadījumos jāsaprot koka vāle ar paresninātu galu- varbūt
arī bez metāliska uzgaļa. Jebkurā gadījumā avotos ir vairāki piemēri par
kaujas vāles lietošanu cīņās pret bruņiniekiem un tāpēc domājams, ka arī
aprakstā par Saules kauju Atskaņu hronikā ir domāta kaujas vāles izmantošana
par tālcīņas ieroci.
Tātad no Atskaņu
hronikas mēs uzzinām, ka lietuvieši vāles izmantoja kā tālcīņas ieroci
pret ordeņbrāļiem, kas bija vislabāk bruņoti un saslēdzoties ap karogu
veidoja dzīvu cietoksni. Domājams, ka kaujā gāja bojā visi ordeņbrāļi,
kas tajā piedalījās. Maz ticams, ka kādam izdevās aizbēgt. Bez tam ordeņa
statūtos pie pašiem smagākajiem noziegumiem pieskaitīta bailīga bēgšana
no karoga vai karaspēka kaujas laikā.
Historiogrāfijā pastāv
vairāki viedokļi par to, kas tad bija tas nozīmīgais kaujas pavērsiens, kas
to izšķīra par sliktu krustnešiem. Pastāv viedoklis, ka pavērsienu kaujā
deva kaujas vāļu izmantošana[19].
Tomēr nelielais vāļu atradumu skaits liecina, ka vāles lomu kaujā nedrīkst
pārvērtēt. Tās uzskatāmas par palīgieroci.
Par cīņas taktiku
historiogrāfijā pastāv dažas, drīzāk par autoru fantastiskām iedomām
uzskatāmas versijas. Piemēram, ka lietuvieši pirmoreiz izmantojuši tādu
taktiku, ka vispirms nodūruši bruņinieku zirgus[20].
Tik savādai teorijai pamatu nedod neviens avots.
Jāatzīmē tikai viens
faktors krustnešu militārai neveiksmei par kuru vēsturnieku domas nedalās. Tā
ir kaujas purvainā vieta, kas apgrūtināja smagi apbruņotos bruņiniekus. Bruņinieki
kļuva mazāk kustīgi, jo to zirgi grima. Folkvina ierosinājums cīnīties kājās
stāvot pie krustnešiem atsaucību neguva.
Vēsturiskajā literatūrā
izplatīts uzskats par pagriezienu kaujā sakarā ar pagānu nodevību. Pastāv
pat tāds, absolūti nepamatots, viedoklis, ka nodevēji bijuši zemgaļi, kas pārgājuši
lietuviešu pusē pašā kaujas karstumā[21].
Diemžēl par krustnešiem
pakļauto vietējo iedzīvotāju karavīru darbību kaujā avotos ziņu gandrīz
nav. Tiesa Vācu ordeņa un Zobenbrāļu ordeņa apvienošanas apstiprināšanas
rakstā pāvests Gregorijs IX norāda uz pagānu nodevību kaujas laikā[22].
Jāatzīmē, ka šis avots ir jāvērtē ļoti kritiski, jo pāvesta rīcībā
esošā informācija varēja būt nepilnīga vai sagrozīta. Ar pagānu nodevību
pāvestam vislabāk varēja attaisnot militāro neveiksmi Saules kaujā.
Atskaņu hronika
turpretim ne tikai nesniedz nekādu informāciju par šādu nodevību, bet
nepiemin vispār neofitus kaujas laikā. To ir grūti izskaidrot, jo daudzos
citos kauju aprakstos Atskaņu hronikā neofitu rīcība tiek aprakstīta, it
sevišķi ja tie rīkojušies nodevīgi. Jāatceras, ka vietējo iedzīvotāju
karavīri sastādīja apmēram pusi no 1236. gada karagājiena karavīru skaita
un tāpēc jebkura šīs karaspēka daļas rīcība varēja būtiski ietekmēt
kaujas iznākumu.
Manuprāt to var
izskaidrot ar to, ka neofitu karavīru skaits 1236. gada karagājiena kaujas
laikā bija krietni mazāks nekā karagājiena sākumā. Tas ir daļa no šie
karotājiem atgriezās mājās pa citu ceļu nekā pārējais karaspēks. Piemēram,
latgaļiem nebija izdevīgi doties atpakaļ pa to pašu ceļu pa kuru krustneši
devās uz Rīgu, tiem noteikti bija izdevīgāk izmantot ceļu, kas no Lietuvas
gar Saukas ezera austrumu krastu un Sēliju gāja uz Koknesi. Diemžēl šāds
problēmas aspekts neparādās citu vēsturnieku darbos. Protams, tas ir tikai
pieņēmums, kuru nevar pierādīt, bet tas vislabāk izskaidro kāpēc rakstītie
avoti nemin neofitu karavīru veikumu vai nodevību Saules kaujā.
Kas attiecas uz krustnešu
militārās neveiksmes cēloņiem, tad, manuprāt, tie slēpjas vairāku faktoru
mijiedarbībā.
Pirmkārt- kavēšanās
ar uzbrukumu. Krustneši neuzbruka jau pirmajā dienā un tas ļāva pienākt
lietuviešu palīgspēkiem.
Otrkārt- lietuviešu pēkšņais
uzbrukums, kas izsauca paniku. Līdz
ar to zuda iniciatīva un bruņiniekiem jācīnās aizstāvoties, kad smagā
kavalērija zaudē savu trieciena spēku, un līdz ar to lielo pārsvaru.
Treškārt- purvainā
kaujas vieta, tomēr purvainās vietas nozīmi nedrīkst pārvērtēt, jo slapjā
zeme kavē ne tikai smagāk noslogotos krustnešu zirgus, bet arī par vieglāku
uzskatāmo lietuviešu kavalēriju, bet tieši kustīgums uzskatāms par vienu
no lietuviešu kavalērijas prioritātēm.
Historiogrāfijā strīdīgs
jautājums ir arī par to kurš bija pagānu karaspēka vadonis. Vispopulārākā
versija ir tā, ka tas bija žemaišu kunigaitis Vikints. Šīs versijas pamatā
ir vācu atsauksme Galicijas kņazam Danielam par Vikintu, kur teikts, ka tas
nogalinājis daudzus no vāciešiem[23].
Tomēr jāatzīmē, ka
maz ticams, ka šajā vietā hronikā minētais Vikinta nodarījums attiecināms
uz Saules kauju. Līdz 1252. gadam, kad notika šīs vācu
sarunas ar Galīcijas kņazu, Livonijas ordenim jau vairākkārt nācās
saskarties ar žemaišu karaspēku un pat tieši karot pret Vikintu, palīdzot
Mindaugam pieveikt tā pretiniekus[24].
Tādēļ apšaubāms, ka hronikā būtu minēti pirms 16 gadiem nogalinātie, drīzāk
gan nesen kritušie. Bez tam Vikints valdīja Žemaites dienvidrietumu daļā,
un palīdzot sembiem varēja nogalināt Vācu ordeņa vīrus un tā izsaukt uz
sevi vāciešu dusmas.
Manuprāt Vikints nevarēja
būt Saules kaujas uzvarētāju vadonis, jo žemaiši Saules kaujā nepiedalījās.
Apšaubāma ir arī versija, ka vadonis varētu būt bijis arī Mindaugs, jo
Atskaņu hronika tādu faktu minētu.
Drīzāk gan pagānu
vadonis Saules kaujā bija kāds Augštaites kunigaitis, ko hronists nepazīst
vai arī neuzskata par tik nozīmīgu, lai pieminētu. Iespējams, ka bija pat
vairāki vadoņi, to apliecina lietuviešu karaspēka pakāpeniskā ierašanās.
Tātad uzvarētāju
vadonis Saules kaujā vēl nebūt nav noskaidrots, jo rakstītie avoti par to
nesniedz ziņas. To ir mēģināts pierādīt ar netiešām norādēm, bet šie
pierādījumi ir nepārliecinoši. Tāpat avoti sniedz nepilnīgas ziņas par
kaujas norisi, kas noteicis daudzo hipotēžu izstrādāšanu šajā jautājumā.
Tomēr, balstoties uz ziņām par citām viduslaiku kaujām, varam gūt priekšstatu
arī par Saules kaujas norisi un par faktoriem, kas noteica krustnešu sakāvi.
Tomēr uz daudziem jautājumiem grūti atrast atbildes. Galvenais nav zināms kā
sadarbojušies lietuviešu un zemgaļu karavīri, bet šī jautājuma noskaidrošana
ļautu papildināt jau esošo informāciju par militāro taktiku starp baltu
tautām.
Kas attiecas uz Saules
kauju tad tomēr krustnešu sakāves iemesli meklējami pašu krustnešu kļūdās,
nevis pagānu izstrādātajā plānā. Iespējams tieši tāpēc avoti mums neļauj
pilnībā spriest par vietējo tautu taktiku un sadarbību Saules kaujā.
[1]
Новгородская
Первая
летопись
старшего и
младшего
изводов.-
Ģīńźāą, 1950.-c.74.
[2]
Atskaņu hronika, tulkojis V.Bisenieks.- Rīga,1998.-1949.r.
[3]
Senās Latvijas vēstures avoti. II sējums, 1. burtnīca. -Rīga, 1937. -Nr.
218.
[4]
Turpat, Nr.212.
[5]
Benninghoven F. Der Orden der Schwertbrüder. -Köln, 1965. -S.328.
[6]
Turpat,-401.lpp.
[7]
Turpat,-328.lpp.
[8]
Atskaņu hronika,-1910.r.
[9]
Indriķa hronika, tulkojis Ā.Feldhūns.-Rīga, 1993. XXII
3.
Benninghoven F. Der Orden der Schwertbrüder. -Köln, 1965. -S.150.
[10]
Atskaņu hronika,- 1928.r.-1929.r.
[11]
Turpat, -1930.r.
[12]
Turpat,- 1936.r.-1939.r.
[13]
Turpat,- 1952.r.
[14]
Kļaviņš K., Mugurēvičs Ē. Komentāri // Atskaņu hronika.-Rīga,1998.-321.lpp.
[15]
Indriķa hronika, XII 2
[16]
Mugurēvičs Ē. Komentāri // Indriķa hronika, -Rīga, 1993. -373.lpp.
[17]
Indriķa hronika, XIX
5
[18]
Atskaņu hronika,-10706.r.
[19]
Stepiņš P. Saules kauja 1236.gada 22.septembrī // Latvijas vēsture.-1993.-Nr.1(8).-
70.lpp.
[20]
Biļķins V. Zemgaliešu brīvības cīņas. -Nebraska, 1960. -46.lpp.
[21]История
Литовckой ССР.
Вильнюс,
1978.
[22]
Senās Latvijas vēstures avoti. II sējums, 1. burtnīca. -Rīga, 1937. -Nr.
218.
[23]
Полное
собрание
руских
летописей.-
Москва,1962.-Т.2.-816.стб.
[24]
Klišāns V. Vācu ordenis Livonijā XIII- XIV.gs.-Rīga, 1991.-31.lpp.
__________________________________________________________________
Pirmpublicējums
Ievietots: 20.11.2001.